Calitatea profesorilor care stau in fata copiilor nostri poate determina, "intr-o masura mult mai mare decat cheltuielile materiale, cresterea calitatii educatiei", sustine Federatia Coalitia pentru Educatie. Organizatia cere astfel introducerea obligativitatii masteratului didactic, pentru cei care vor sa urmeze o cariera la catedra. Solicitarea vine dupa ce ministrul Adrian Curaj a declarat, intr-un interviu pentru HotNews.ro, ca masteratul educational va functiona din toamna.

Elevi la scoalaFoto: Agerpres
  • Adrian Curaj, ministrul Educatiei, a declarat intr-un interviu acordat HotNews.ro ca, din toamna, masteratul educational prevazut de legea educatiei va fi operational, ca parte a unui proiect european. Detalii aici
  • Amintim ca obligativitatea masteratului didactic a fost introdusa in 2011 prin legea educatiei, insa a fost amanata succesiv.

Federatia Coalitia pentru Educatie avertizeaza, intr-un comunicat remis HotNews.ro, ca "este necesar ca punerea in aplicare a masteratului didactic, prevazut de Legea Educatiei Nationale, sa fie sustinuta de toate partile interesate". "In opinia Coalitiei, resursele umane pot determina, intr-o masura mult mai mare decat cheltuielile materiale, cresterea calitatii educatiei", sustine organizatia.

Reprezentantii Coalitiei pentru Educatie afirma ca "ceea ce conteaza, in primul rand, in scoala, este procesul de invatare, ca impartasire intre cadrele didactice si elevi, inclusiv impreuna cu parintii si comunitatea. Astfel, in viziunea Federatiei, procesul de imbunatatire a sistemului trebuie sa porneasca de la cadrele didactice si de la modul in care acestea sunt formate initialsi cum isi continua formarea de-a lungul vietii, iar masteratul didactic poate deveni programul de referinta pentru formarea initiala".

Legea Educatiei Nationale prevede ca masteratul didactic este "organizat exclusiv la forma de invatamant cu frecventa" si avea in vedere obligativitatea parcurgerii lui de catre viitori profesori.

Daniela Visoianu, presedinta Federatiei Coalitia pentru Educatie, sustine ca prevederea din legea educatiei din 2011 "era o noutate prevazuta in Lege si pentru unii dintre noi o fereastra de speranta pentru cresterea calitatii in sistemul educational. Legea este suficient de clara, vorbeste despre cum se organizeaza programul, despre cum se finanteaza, despre faptul ca masteranzii urmau sa primeasca o bursa de valoarea salariului unui profesor debutant. In Lege era prevazuta chiar si modalitatea organizarii activitatii practice, prin parteneriate cu unitati de invatamant, dar si cu alte institutii ofertante de servicii in domeniu, iar universitatile se gandeau deja la oferta de programe pentru viitorii studentii ai scolii de profesori".

Masteratul didactic a fost amanat succesiv inca de la intrarea in functiune a legii educatiei in 2011, iar prima lovitura importanta a primit-o in 2012, printr-o ordonanta de urgenta promovata de ministrul Ecaterina Andronescu in ultimele zile ale mandatului sau (sursa si detalii)

Atunci, "OUG 92/2012 a amanat, sine die, obligatia impusa de lege", stipuland ca: "Pana la absolvirea masteratului didactic prevazut la art. 154 alin. (1) lit. c) din Legea educatiei nationale de catre prima promotie a absolventilor de licenta admisi in conditiile acestei legi, formarea pentru cariera didactica se asigura prin departamentele de specialitate din cadrul institutiilor de invatamant superior, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei", a explicat Coalitia pentru Educatie.

A doua lovitura a venit tot sub forma unei Ordonantei de Urgenta (OUG nr. 49/2014), care a fost promovata in mandatele de ministri detinute de Remus Pricopie si Mihnea Costoiu. OUG a introdus alternativa la masterul didactic; concret, ordonanta a stabilit ca pot deveni profesori si cei fara master didactic, dar care isi fac formarea psihopedagogica in departamentele de specialitate din cadrul universitatilor (sursa si detalii).

Daniela Visoianu afirma ca "accesand cateva site-uri ale facultatilor din tara care au incercat sa dezvolte astfel de programe de master didactic, am constatat ca acestea au devenit mai degraba programe asociate formarii continue decat formarii initiale, adica s-a denaturat foarte mult de la noima legii initiale, iar primii beneficiari ai contextului actual par sa fie Departamentele de Pregatire a Personalului Didactic din universitati".

Potrivit Coalitiei pentru Educatie, "masterul didactic revine ca tema recurenta in cadrul evenimentelor din domeniu, la care participa diverse parti interesate: reprezentanti ai mai multor inspectorate scolare judetene, oficiali din Ministerul Educatiei, experti, cercetatori si lideri ai unor organizatii studentesti. Opiniile acestora sunt impartite, ideea principala fiind ca, mai degraba, sa nu fie introdus un astfel de program, decat sa fie instituita obligativitatea lui, iar sistemul - universitatile si agentiile de reglementare - sa nu aiba capacitatea de a livra programe de calitate, bine construite, in interesul de dezvoltare a viitorului profesor".

Coalitia pentru Educatie sustine urmatoarele propuneri:

  • "o colaborare reala intre ARACIS (Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior) si ARACIP (Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar) pentru proiectarea acestor programe de masterat didactic, astfel incat sa fie respectate interesele partilor implicate;
  • constructia programelor de masterat didactic in opt centre regionale, prin programe strategice finantate din Fondul Social European, deoarece resursele se pot concentra altfel si pot contribui inclusiv la realizarea strategiilor de dezvoltare;
  • intelegerea, de catre universitatile din cele opt centre regionale, a rolului istoric pe care il au in proiectarea acestui tip de master si in a contribui semnificativ la calitatea intrarilor, pe care o chestioneaza de multi ani;
  • schimbarea metodologiei de finantare de baza in universitati, adica eliminarea finantarii publice pentru studentii la DPPD (Departamentul pentru Pregatirea Personalului Didactic) si finantarea masteratului didactic, cu un coeficient mai mare, pentru ca universitatile sa fie motivate sa restructureze procesele existente si sa faca loc noilor abordari/programe;
  • respectarea prevederii legale de plata a masteranzilor cu burse de marimea salariului de profesor debutant pe parcursul celor doi ani si crearea mecanismelor de validare a intrarii acestora in sistem, fara penalizare financiara pentru cei care, in urma evaluarii nu vor primi acceptul de a fi la catedra (permiterea unei rate rezonabile de inadecvare);
  • constientizarea realitatii ca invatamantul secundar inferior este in acest moment punctul cel mai slab al sistemului de invatamant obligatoriu si ca un astfel de program ar trebui sa isi vada efectele mai ales la acest nivel, prin plasarea viitorilor absolventi mai ales in acest ciclu".

Amintim ca in urma cu un an, dupa ce Guvernul Ponta a introdus alternativa la masteratul didactic prevazut de legea educatiei, fostul ministru Mircea Miclea a explicat pentru HotNews.ro ca "exista un intreg raport al Fundatiei McKinsey reluat acum in care sunt analizate sistemele de invatamant si se arata ca cele mai performante nu sunt cele in care se baga foarte multi bani, nici cele in care salariile sunt foarte mari, ci cele in care pregatirea profesorilor se face prin masterate didactice dedicate. Adica ai facut proba ca iti pasa de invatare si apoi faci acest master, in timpul caruia poti face si o a doua specializare. Acestea sunt date stiintifice. Daca vrei sa faci o pregatire de buna calitate, trebuie sa faci masterat dedicat. Dar cui ii pasa domne' de date stiintifice in tara asta? In momentul de fata, daca esti in facultate si ai jumatate din examene picate, tu obtii diploma de a preda in invatamantul preuniversitar. Tu, prin propria ta activitate, dovedesti ca nu iti pasa, dar noi iti dam diploma ca poti preda. Si apoi vedem la titularizare note de 1, 2, 3 si 4. Sunt exact acesti oameni. Cercetarea spune ca pregatirea de buna calitate a cadrelor didactice se face prin masterat. Ei zic: nu, sa ramana la formarea initiala in cursul anilor de studiu. Si pe nicio baza, ca asa cred ei. Este o ignorare totala". Sursa si detalii aici

Coalitia pentru Educatie este o federatie constituita in 2015, de catre mai multe ONG-uri din domeniu, "care isi propune sa coaguleze energii si resurse pentru a implini o viziune curajoasa despre invatare in Romania. Procesul de formare si dezvoltare a Coalitiei este un proiect finantat prin granturile SEE 2009-2014, in cadrul Fondului ONG in Romania. Proiectul este sustinut de catre Asociatia C4C - Communication for Community, Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica, si Institutul pentru Dezvoltarea Evaluarii in Educatie", se arata in comunicatul remis HotNews.ro.