Din primele informatii aparute pe forumuri si bloguri, rezultatele la examenul de bacalaureat de anul acesta sunt dezastruoase. Se vorbeste ca sunt centre in care procentul picatilor la romana ar fi 30% iar la matematica 70%!

Stefan VlastonFoto: Arhiva personala

Nu stiu daca reultatele finale vor confirma sau nu aceste cifre. Din toate evenimentele aparute in media si din informatii „pe surse”, rezulta ca modul mai strict de organizare al bacalaureatului de anul acesta da roade.

  1. Mesajul ministrului catre inspectorii generali si presedintii de comisii, ca se vor trezi cu politia peste ei ca in vami, si-a facut efectul. Supraveghetorii n-au mai riscat sa-si piarda functiile, candidatii spun pe forumuri ca a fost „puscarie”, nu s-a putut misca. De unde concluzia ca in Romania functioneaza inca sindromul „tatucului”, sef la minister sau oriunde.
  2. Amenintarea ca cei prinsi nu vor mai avea dreptul sa dea bacul, timp de doua sesiuni, i-a facut pe cei doritori sa imparta ciornele  rezolvarilor corecte cu cei habarnisti sa renunte la acte de binefacere.
  3. Camerele de luat vederi au paralizat intentiile de frauda. Asa s-a descoperit frauda masiva din Hunedoara, dupa o semnalare la tel-verde.
  4. Scandalurile si presiunea media,  devoalarea fraudelor, chiar si numai examinand rezultatele finale si diferentele intre judete din anii trecuti, au desavarsit contextul in care, se pare, examenul de bacalaureat de anul acesta pare cel mai cinstit din istoria recenta a invatamantului.

Unde sa cautam vinovatiile?

Vinovatia sistemului. Sistemul de invatamant a incurajat parintii, elevii, profesorii, sa ascunda gunoiul sub pres. Fara o evaluare cinstita a rezultatelor la iesirea din sistem nu putem lua masuri de remediere. Cu examene trucate, frauda aparand post factum, dupa anuntarea rezultatelor, nu puteam pretinde elevilor si parintilor sa se tina serios de carte. Iti rad in nas si spuneau ca stiu ei cum se rezolva examenele. Cu ajutorul profesorilor supraveghetori care primeau plicul cu bani adunati chiar in sala de clasa, in dimineata examenului. Plic basca, grosul se strangea cu ocazia asigurarii „protocolului”.

Sistemul nu ofera alternativa la traseul liceal. Care, orice s-ar spune, cere elevilor resurse si inclinatii conceptual teoretice. Nu oricine poate invata derivate, integrale, fizica cuantica, teorie literara, etc. Odata cu disparitia scolilor profesionale si a celor de arte si meserii, toti elevii, au n-au inclinatii si resurse intelectuale trebuie sa faca liceul. Eventual, dupa ce au fraudat bacalaureatul, sa cotizeze si la fabricile de diplome din invatamantul superior. Ca pe urma se intorc in piata muncii, fara nicio calificare, la 23-24 de ani si iau totul de la zero, cine mai sta sa socoteasca banii si timpul pierdut.

Tot vinovatia sistemului este absenta unei noi paradigme curriculare, adecvarea educatiei la piata muncii si particularitatile de varsta ale elevilor, oferta bogata in trasee educationale distincte, orientarea scolara si profesionala de calitate, examenul de admitere la liceu, care sa-i indrume pe candidati pe traseele educationale potrivite cu structura si particularitatile inteligentei fiecaruia.

Citeste tot articolul si comenteaza peContributors.ro