​Un oras unde clima si vegetatia aduc a munte, unele statii de metrou au aspect de caverna, multe cladiri sunt imbracate in verdeata, iar strazile sunt strabatute de peste 700 km de piste de biciclete - asa arata Stockholm, capitala Suediei, oras care de-a lungul vremurilor a cunoscut si ororile ciumei, dar si gloria de a fi centrul unui imperiu nord - european. In articol poti afla cum arata azi capitala Suediei, cat de scump e totul si de ce un orasel din apropiere este poreclit "Micul Bagdad".

Foto:

In Stockholm domina bicicletele, sunt 760 km de piste, numeroase semafoare pentru ele dar si pietoni si soferi care-i respecta pe ciclisti si nu ocupa sub nicio forma pistele. Nu prea vezi masini parcate pe trotuar, iar un element inedit tine de faptul ca este plin de emigranti din Africa si Asia. Ideea de tara a oamenilor blonzi este un cliseu care nu mai corespunde realitatii fiindca acum 30 - 40 de ani Suedia a inceput sa ofere gazduire pentru zeci de mii de emigranti din Asia si Africa, astfel ca in Capitala sunt peste 50.000 de locuitori veniti din zona Orientului Mijlociu.

Un lucru deosebit tine de aspectul catorva statii de metrou: pe pereti sunt opere de arta moderna, de la aranjamente inedite facute din multe pietricele, pana la picturi abstracte in culori tipatoare. Exista o statie dominata de un rosu aprins, alta are verde din plin, iar alta iti ofera surpriza ca din ea nu pleaca nici un tren cu pasageri, ci doar sosesc trenuri, calatorii care ajung la acea statie fiind directionati prin marcaje desenate pe peron catre o statie de autobuz situata la cateva sute de metri.

Un studiu de acum doi ani arata ca Stockholm are cel mai scump transport public din lume, dar asta nu e o surpriza intr-un oras unde cele mai ieftine chirii sunt de 7-800 euro, iar un sandvis mic costa 5-6 euro. Ca orice capitala moderna, aeroportul este legat de centrul orasului de trenuri care pleaca de cateva ori pe ora. Diferenta fata de alte capitale este insa ca o calatorie costa echivalentul a 25 de euro, insa viteza maxima trece de 150 km/h.

O calatorie cu autobuzul costa echivalentul a 2,5 euro in coroane suedeze, iar pe tramvaiul 7 care leaga zona garii de insula muzeelor Djurgarden costa dublu si controlorii sunt mai mereu prezenti si nu ar ezita in a aplica amenda de peste 120 euro pentru blatisti. Totusi, calatoria catre insula merita toti banii fiindca pe insula se afla atat cel mai vechi muzeu european in aer liber, Skansen, cat si muzeul navei Vasa, cel mai vizitat muzeu suedez despre care puteti citi pe larg intr-un articol HotNews.ro.

Si orasul vechi - Gamla Stan - situat pe una dintre cele 14 insule - are multe cladiri de valoare si s-a dezvoltat intre 1610 si 1680 cand Stockholm a avut cateva decenii de glorie, iar populatia a urcat de la 10.000, la 60.000 de locuitori. In acel Secol de Aur, Stockholm era centrul unui imperiu ce domina nordul Europei, dar o epidemie de ciuma care a lovit la inceput de secol 18 a adus prapadul, luand 20.000 de vieti.

Palatul Regal nu are maretia intalnita in Viena, Budapesta sau Praga, strazile sunt goale in preajma celor mai mari sarbatori si magazinele sunt inchise zile bune in acele perioade. Pentru un roman, orasul are clima si vegetatie care te duc cu gandul la munte: sunt multi brazi, vantul bate puternic, iar intr-o zi de vara vremea se schimba uluitor, putand trece de zece ori de la ploaie la cer senin in doar cateva ore. Sa nu mai vorbim de noptile foarte scurte de vara: la 11 noaptea e neobisnuit de luminos, iar la 4 dimineata soarele e deja de ceva timp pe cer.

Desi o buna parte dintre cladiri sunt patratoase si seci ca arhitectura, multe altele compenseaza, iar verdeata acopera masiv zidurile caramizii si rozalii. Stockholm reprezinta o alta lume daca-l comparam cu orasele de la noi: totul este mult mai asezat, curat si civilizat, insa aceste peisaje ii dau, cel putin in unele zone, un aspect neprietenos completat si de denumirile imposibil de pronuntat corect.

La 30 de km de capitala se afla unul dintre cele mai controversate orase scandinave: Sodertalje, localitate de 100.000 de oameni cunoscuta nu doar prin faptul ca e sediul Scania, ci si pentru porecla "Micul Bagdad". Din anii 60' orasul a primit mii de emigranti din Kurdistan, Irak si alte tari asiatice dar si africane, astfel incat 40% din locuitorii actuali sunt nascuti peste hotare. Sodertalje a tot primit emigranti, insa la inceperea crizei autoritatile au spus stop si au inceput sa repatrieze o parte din ei, in ciuda protestelor venite din partea celor care avertizau ca sunt in pericol de moarte in acele tari nesigure.