Romania este cea de-a 41-a tara in care apare in traducere romanul Purificare al lui Sofi Oksanen, cea mai importanta scriitoare finlandeza a momentului. Sofi Oksanen, declarata „Personalitatea Anului 2009” in Finlanda, este cunoscuta atit ca scriitoare si dramaturg de succes, cit si ca una dintre vocile lucide ale Finlandei de astazi, fiind implicata activ in dezbaterile politice contemporane. Purificare povesteste drama unei familii pe fundalul Estoniei rurale din timpul dictaturii sovietice si apoi din anii ’90.

Sofi Oksanen: PurificareFoto: Polirom

Potrivit editurii Polirom, editia in limba romana soseste din tipografie saptamina aceasta, dupa ce cartea a adunat in portofoliu 13 premii internationale importante, intre care The Nordic Council Literature Award, 2010 (Oksanen este prima scriitoare finlandeza careia ii revine aceasta distinctie), Prix Femina Etranger, 2010 (prima opera finlandeza care cistiga acest premiu), A Barnes & Noble Summer 2010 Discover Title, The European Book Prize, 2010, Prix du Roman FNAC, 2010 (distinctie pentru care Purificare a concurat in Hexagon cu alte 300 de titluri).

Lansat la Helsinki in 2008, Purificare este una dintre cartile-eveniment aparute in ultimii ani in Finlanda: a inregistrat cifre impresionante de vinzari, dar si un succes de critica fara precedent. Mai mult decit atit, anul acesta debuteaza filmarile pentru ecranizarea romanului.

Purificare (traducere din limba finlandeza de Adela Victoria Korshin) construieste o complexa drama de familie pe fundalul Estoniei rurale din timpul dictaturii sovietice si apoi din anii ’90, detaliind consecintele pe care le au abuzurile si violentele unui regim represiv. Aliide Truu isi traieste batrinetile in singuratate, la marginea unui sat depopulat, pregatindu-si leacurile si muraturile si ascultind radioul, cind in curtea ei apare peste noapte o fata necunoscuta, vorbind o estoniana invechita, cu accent rusesc. Fata este o fugara, iar din gesturile nervoase si speriate, din povestile pe care le spune, Aliide recunoaste in tinara speriata o victima a unor violente ce-i evoca dureros traume asemanatoare, pe care, la rindul ei, a trebuit sa le indure si sa le tainuiasca pentru a ramine in viata. Pe masura ce Aliide si Zara se apropie tot mai mult, legaturile dintre ele ies la lumina, dezvaluind amintiri reprimate si constientizarea unui rau ce continua sa faca victime mult timp dupa ce radacina sa a disparut.

„Un roman de o minunata subtilitate, ce o asaza pe Sofi Oksanen intre cei mai buni scriitori ai momentului.” , scrie Kirkus Reviews.

„Marirea si decaderea sint temele alese de Sofi Oksanen pentru romanul sau, Purificare, o carte pe care nu v-as recomanda s-o cititi noaptea. Ea readuce in memorie lucruri pe care le voiam uitate, grozavii intimplate in momentele de ratacire ale lumii, si spune povestea a milioane de oameni impinsi in mijlocul dezastrului, pentru a-si gasi fericirea spulberata si destinul aflat la nesfirsit in miinile unor tirani. Intimplarile sint vazute prin ochii a doi oameni instrainati – o batrina ciudata si o tinara razvratita si traumatizata –, amanunt ce face efectul romanului cu atit mai puternic.” scrie The Economist.

Sofi Oksanen s-a nascut in 1977, la Jyvaskyla, in Finlanda, intr-o familie mixta: tatal sau este finlandez, iar mama estona. A studiat literatura si dramaturgia la Helsinki, devenind cunoscuta odata cu romanele Stalinin lehmat (Vacile lui Stalin, 2003) si Baby Jane (2005). In 2007 scrie piesa de teatru Puhdistus (Purificare); aceasta s-a bucurat de un mare succes pe scena Teatrului National Finlandez, fiind ulterior jucata cu succes in mai multe tari: in februarie 2011, a avut premiera la New York, iar din luna octombrie 2011, a fost pusa in scena independent in 11 tari diferite: Norvegia, Franta, Spania, Portugalia, Suedia, Islanda, Lituania, Germania, Ungaria, Marea Britanie si Statele Unite ale Americii.

Piesa Purificare sta la baza romanului cu acelasi titlu, publicat in 2008. Purificare s-a plasat in topul bestsellerurilor finlandeze si i-au fost decernate numeroase premii de prestigiu, printre care The Nordic Council Literature Award (2010) – prima scriitoare finlandeza careia ii revine aceasta distinctie, Prix Femina Etranger (2010) – prima opera finlandeza care a cistigat acest premiu, A Barnes & Noble Summer 2010 Discover Title (2010), The European Book Prize (2010), Prix du Roman FNAC (2010) – distinctie pentru care a concurat cu inca alte 300 de titluri.

Ecranizarea romanului va fi realizata in cursul acestui an, producator fiind Markus Selin.

In anul 2009, Sofi Oksanen a fost declarata „Personalitatea Anului” de catre cunoscutul ziar estonian Postimees, iar in 2010 scriitoarea a fost decorata de insusi presedintele Estoniei, Toomas Hendrik Ilves.

Sofi Oksanen este implicata activ in dezbaterile publice din Finlanda, participind la diverse emisiuni si ingrijind citeva rubrici in presa scrisa (Sihteeri & Assistentti, Sunnuntaisuomalainen, Metro, Aamulehti).

Purificare - fragment din roman:

Nimeni nu o intreba de unde e sau ce ar fi facut daca nu ar fi fost aici.

Uneori, cineva o intreba ce i-ar placea Natasei, ce ar umezi-o, cum voia Natasa si cum ii placea Natasei sa o faca.

Uneori, cineva o intreba cum ii placea ei.

Atunci era si mai rau, pentru ca nu avea un raspuns.

Daca era intrebata despre Natasa, avea deja gata un raspuns rapid.

Daca era intrebata despre ea insasi, ii lua ceva pina sa reuseasca sa se gindeasca ce ar fi raspuns daca ar fi fost intrebata de Natasa.

Iar acel scurt moment ii dovedea clientului ca mintea.

Atunci ar fi urmat o serie de intrebari.

Dar asta se intimpla foarte rar, abia daca se intimpla vreodata.

In general, trebuia doar sa spuna ca nu fusese satisfacuta niciodata atit de bine ca atunci. Era foarte important pentru clienti. Iar majoritatea o credeau.

Toata sperma, tot parul, parul din gitul sau, si cu toate acestea, o rosie avea inca gustul unei rosii, brinza avea gust de brinza, brinza cu rosii aveau gust de brinza cu rosii, chiar daca avea inca par in git. Probabil ca asta insemna ca e inca in viata.

In primele saptamini s-a uitat la videoclipuri. Un virtej de Madonna si Erotica si Erotica si Madonna.

Fusese singura.

Usa era incuiata.

In camera avea o oglinda.

Incercase sa danseze in fata oglinzii imitind miscarile si vocea Madonnei, incercase din rasputeri. Era greu, chiar daca parul ii era decolorat si cirliontat precum al Madonnei. Miscarile erau dificile pentru ca muschii o dureau, dar se straduia. Si incerca sa isi contureze ochii ca Madonna. Miinile ii tremurau. Incerca din nou. Avea o saptamina la dispozitie ca sa reuseasca. Fardurile nemtesti erau bune. Daca reusea sa se machieze la fel de bine ca Madonna, nu ar mai fi contat ca nu dansa la fel de bine.

Cind Pasa s-a hotarit ca venise timpul, Zara fusese luata la o bauta. Acolo erau o multime de alte fete si multi oameni de-ai lui Pasa, mai erau si clienti, dintre care unul trebuia servit cu bautura sau mincare, nu li se spusese de ce, dar tuturor fetelor li s-a spus sa ii faca pe plac. Acel client avea un burdihan cit toate zilele, un pahar cu Jim Beam clatinindu-se in mina, gheata clincanea, casetofonul cinta, mirosul rece al produselor de curatat nemtesti si al vodcai plutea prin apartament. La inceput vocile incepusera sa se ridice, iar Zara trebuia sa il linisteasca pe client, dar Pasa incepu sa bata repede darabana in canapea, asa cum facea tot timpul. Dupa ce facu asta un timp, se ridica in picioare si urla cine se credea acel batrin ciudat, apoi urla alte lucruri. Fetele incepura sa caute un loc unde sa se ascunda. Zara observa ca unul dintre oamenii lui Pasa isi dusese mina la arma, iar altii se postasera in fata usii. Isi dadu seama ca barbatii erau acolo pentru a impiedica pe oricine sa iasa. Incerca sa se indeparteze cit mai mult de client, isi dadu silinta sa nu fie observata, asezindu-se mai intii in coltul canapelei, apoi de partea cealalta a canapelei, apoi in spatele spatarului acesteia. Clientul nu mai dadea atentie sinilor fetei, in schimb incepuse sa se certe zgomotos cu Pasa, iar Pasa se contrazicea cu el, iar in spatele Zarei, Lavrenti se uita in tacere pe fereastra, chiar daca nu se vedea nimic fiindca era intuneric, si isi clatina paharul, cuburile de gheata se ciocneau clinchetind. Apoi Lavrenti se intoarse spre client, puse mina pe umarul sau si il intreba daca era ultimul sau cuvint. Clientul urla ca da si isi trinti paharul pe masa. Lavrenti incuviinta din cap si apoi, dintr-odata, ii rupse gitul. Dintr-o singura miscare. Linistea se asternuse o singura clipa. Apoi Pasa izbucni in ris, iar restul incepura si ei sa se hlizeasca.